Stijlvol wonen in een Leeuwarder icoon

 

Bouwperiode: 1971-1975
Opening: 6 mei 1975
Architect: Abe Bonnema

In 1975 opent net buiten de historische binnenstad een nieuw gebouw voor de Postcheque- en Girodienst, voorloper van de Postbank en ING. De paddenstoelvormige toren van architect Abe Bonnema ontwikkelt zich in de loop van de jaren tot een icoon voor Leeuwarden, met hoog tegen de gevel het lichtkunstwerk ‘Schrijvende Hand’ van Marte Röling. Als architect is Bonnema zeer bepalend geweest voor Leeuwarden, waar hij honderden gebouwen ontwierp. Het Verlaat uit de jaren ‘70 is daarvan één van de bekendste. Bonnema tilde het gebouw op van het maaiveld en plaatste het op een betonnen poot van 11 bij 11 meter. Hierdoor creëerde hij ruimte op de begane grond voor een plint met kantine, postkantoor en patio in een tuinontwerp van de beroemde landschapsarchitect Mien Ruys.

 

 

Precies vijftig jaar later wordt deze toren getransformeerd naar een unieke plek om te wonen: Het Verlaat. Er worden eigentijdse en hoogwaardige appartementen ontwikkelt, binnen de karakteristieke, iconische architectuur van Bonnema. Met de herontwikkeling van Het Verlaat is er een eerste stap gezet in de transformatie naar Park West, een nieuwe stadsbuurt voor Leeuwarden waar wonen, werken, commerciële en recreatieve functies samenkomen in een openbare en toegankelijke binnenplaats. Daarna volgen er meer ontwikkelingen in Park West. Bij de transformatie van kantoortoren naar woongebouw gaat EVA-architecten zeer respectvol om met de cultuurhistorische waarde van het gebouw. Alle elementen die Het Verlaat zo iconisch maken, worden op een zorgvuldige manier in het ontwerp ingepast.

EVA-architecten aan het woord

Welke kwaliteiten heeft de locatie?

‘Het Verlaat ligt op een mooie en strategische plek in de stad. Een scharnierstuk tussen de menselijke maat van de historische binnenstad, en de grotere schaal van de gebouwen rond het station en langs de Tesselschadestraat. Die twee komen samen in Het Verlaat, waar de toren door zijn hoogte deel uitmaakt van de skyline van Leeuwarden. Terwijl het maaiveld – door de paviljoenachtige plint met horeca en een openbare, toegankelijke binnenplaats – een levendige, menselijke sfeer gaat uitstralen.’

Welke kwaliteiten heeft het gebouw?

‘Het uitzicht is fantastisch. Je kijkt over de binnenstad, het stationsgebied of ver in het landschap. Hoog in het gebouw is bij helder weer zelfs de Waddenzee te zien. Daarnaast is het heel bijzonder om woningen te ontwerpen met de verdiepingshoogte van een kantoorgebouw. En de iconische vorm maakt het mogelijk om verschillende kwaliteiten in één volume te combineren. De plint biedt flexibele mogelijkheden voor commerciële functies, op de verdiepingen ontstaan drie typen appartementen die optimaal op het uitzicht zijn georiënteerd en bovenin komt een uniek penthouse met dakterras.’

Wat zijn de uitgangspunten voor het ontwerp?

‘Voor ons zijn de context en het verhaal van het project belangrijke uitgangspunten. De samenwerking van de architect Bonnema met de kunstenares Marte Röling en de landschapsarchitect Mien Ruys maakt het verhaal van Het Verlaat extra bijzonder. Het is belangrijk om een kunstwerk als ‘Schrijvende Hand’ van Röling onderdeel te laten blijven van de gevel. Ook op de begane grond zullen kunstwerken van haar een plek krijgen. Zo worden architectuur en kunst van vijftig jaar geleden onderdeel van een moderne en eigentijdse transformatie. Het Verlaat werd als een vrijstaande toren ontwerpen en gebouwd. In de jaren ’80 werd het gebouw Nijderbij ernaast gebouwd en door een bedrijfsrestaurant met de plint van de toren verbonden. Door het restaurant te slopen, komt het gebouw weer los te staan en kunnen we de plint herstellen en flexibel transformeren naar toekomstige functies.’